Historie s hovawarty 2012 - 2014

ROK 2014

1.12.2014  -  dokončili jsme výběr ženichů na krycí list pro Dejzinku, vybírali jsme několik týdnů, studovali podklady z webu HW klubu, webové stránky o plemenících; všichni jsou černoznakatí a splňují kritérium, které máme pro chov:

1) zdraví

2) nepříbuznost

3) chovatelské renomé chovatelské stanice, odkud ženich pochází

4) chovné úspěchy ženicha, jeho předků a sourozenců

5) absolvovaná zkouška

6) solidní výstavní výsledky

23.11.2014 - Dejzi složila zkoušku ZZO na výbornou! - viz oddíl Výcvik


 

13.11. a 20.11.2014 -pilujeme poslušnost na ZZO s Dejzi a Elitka si zvyká na cvičák, procvičení speciálních cviků (jde to i Elitce)


 

2.11.2014 - výcvik na cvičišti v D.Benešově s Dejzinkou i Elitkou - viz oddíl Výcvik


 

18.10.2014 - Dejzi dnes zahájila svoji zkouškovou kariéru a složila zkoušku ZOP (podle ZŘ KJ Brno) na výbornou !!! - viz oddíl Výcvik

Dejzi tak získala chovnost 1. třídy!

15.10.2014 - výcvikový podvečer na cvičišti KK Dolní Benešov s Dejzinkou


 

12.10.2014 - výcvik na cvičišti KK Dolní Benešov s Dejzinkou - viz oddíl Výcvik


 

5.10.2014 - Bonitace hovawartů v Bochovicích u Třebíče

Dejzinka úspěšně splnila podmínky pro chovnost :) - viz oddíl Výstavy, svody, bonitace


 

týden od 12. do 19.9.2014 - nácvik štěkání na povel


 

7.9.2014 - socializace Dejzi na výstavě v Dolním Benešově, konzultace výcviku s výcvikářkou tamějšího KK - viz oddíl Výcvik


 

6.9.2014  - výcvik Dejzi ve společnosti cizí fenky - chůze na vodítku i bez, přivolání, S-L-V,dlouhodobé odložení


 

30.8.2014 - po obědě: Eli i Dejzi - nácvik pochodových cvičení ve skupině

- odpoledne: Zlatohorské Dny města aneb rány z děla - viz oddíl Výcvik

25.8.2014 - nácvik nošení Dejzinky cizí osobou

24.8.2014 - trénink poslušnosti Dejzi na  ploše vedle kynologického cvičiště Bruntál - byla skvělá

17.8.2014 - výcviková hodina  - Trénink poslušnosti pozitivní metodou s výcvikářkou Jitkou Janáskovou (z Velkých Opatovic)- na cvičišti KK Babice.

Další info - viz oddíl Výcvik.

Srpen 2014 - probíhá výcvik poslušnosti na parkovišti u Kauflandu, Lidlu i Penny. Dejzi vůbec neřeší auta, startování, troubení, přidávání plynu atp. Taky umí pěkně čekat uvázaná u značky vzdálené cca 13 m od vchodu a nakonec i u stojanů na kola těsně před vchodem. V parku Dejzince vůbec nevadí kolaři, in-line bruslaři ani křičící děti. Zvědavé cizí pejsky taky neřeší, bez problémů lze přivolat. Už zvládá i aport pešku v parku.

28.7.- 3.8.2014 - LVT Zahradiště se psí školou Cituška z Brna.

Účastnila se výcvikově Dejzinka - příprava na ZOP a socializačně čivava Orinka. Další - viz oddíl Výcvik.

Červen 2014 - probíhá výcvik - socializace i poslušnost v městském parku, kam jezdíme minimálně 2x týdně.

26.5. 2014 - RTG DKK - konečně jsem se  odhodala nechat Dejzinku zrentgenovat na DKK. Původně jsem chtěla jet přímo do HK k dr.Ekrovi (posuzovatel rtg DKK pro plemeno hovawart), ale protože neměli nikde volné okénko, nechala jsem to nakonec na své veterinární lékařce u nás v Bruntále. Rtg jsem byla osobně přítomna, náležitě poučena jsem spolu s veterinární sestrou držela Dejzinku v kolébce při rentgenování. Mělo to pro mne velký význam a právě proto poděkování zaslouží naše veterinářka. I když mi říkala, že rtg dopadl dobře a nejeví se jí žádná anomálie na kyčelním kloubu, přesto jsem až do 25.6., kdy došla oficiální zpráva z HK, trpěla. Negativní předchozí zkušenost s rentgenováním Elitky v Opavě a zklamání ze špatných výsledků z vyhodnocení Elitčiných kloubů není pořád ještě zapomenuto a ani sama jsem netušila, jak až mne to zasáhlo  . A Dejzinka má naprosto zdravé kyčle !!!! DKK A = 0/0 . Jsem moc šťastná!

17.5.2014 - Klubová výstava hovawartů v AC Knížecí rybník u tábora - posuzovala dánská rozhodčí Heidi Oppliger. Nevídaná konkurence -  ve třídě otevřené - feny 35 fen!!! Dejzi skončila na 3. místě = výborná 3. ! Huráááááá. Nutno dodat,že jsem jí to já zkazila, běhání v kruhu jsem neudýchala  . Paní rozhodčí ještě na závěr k nám přišla, že se jí Dejzinka líbila, ale chtělo by to rychlejší pohyb. Hahááá, já už viděla andělíčky, nedala bych už v ten moment ani kolo navíc; ale musím jít do sebe a trénovat.


 

V týdnu po HW školce jsme zintenzívnili výcvik v neznámém prostředí - jezdíme do městského parku do Bruntálu. Dejzi je sice opatrná, ale vezme si od cizích lidí pamlsek, cizí psy neřeší.


 

8.5.2014 - Den hovawarta aneb Hovawartí školka ve Spytě - opět bezchybná a supr akce K.Macákové. Výcvik probíhal pod trenérským vedením p. Ságnera. Dejzinka zvládla i prvky spec. části zkoušky ZOP -  chůze a zastavení po nepříjemném materiálu - pneumatiky, petky a igelit ji nechával naprosto lhostejnou. Ani střelbu neřešila. Vyzkoušeli jsme si i nácvik bonitace včetně předvedení v kruhu, měření. Dejzi předvedení i měření zvládla bez problémů, u nácviku bonitačního povahového testu byl problém s aportem, Dejzi začala dělat jako kdyby aport (balonek na provázku) viděla po prvé a vůůůůbec netušila co s tím.  Tak máme co cvičit.

 

Březen 2014 - chceme navštěvovat cvičiště ZKO v Bruntále - Na Žlutém kopci, ale Dejzi není u obrany razantní (resp. ji neumí). ZKO se zaměřuje na vrcholový výcvik podle NZŘ a IPO, na zkoušky podle ZKJ Brno ne. Hlavní plemenné zastoupení tam činí němečtí ovčáci, belgičtí ovčáci a boxeři. Chtěla jsem aspoň přijít občas na cvičiště pocvičit mezi psy a psovody, ale bylo mi doporučeno navštěvovat městský park . Takže nám nezbývá než cvičit samostatně. Ale my to nevzdáme!


 

22. únor 2014 - mezinárodní výstava psů Duocacib Brno - místo zahraniční posuzovatelky  Gaudy Denise (CH), posuzoval náhradník p. Adlt, což jsme moc nadšení nebyli, protože se mezi chovateli hovawartů šušká, že pan posuzovatel nemá rád černé nýbrž blonďaté hovawarty.  A takyže jo  , výsledek velmi dobrá jsme si ani nenechali zapsat do PP, naše  Dejzinka má na víc  .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ROK   2013

Rok 2013 - probíhal ve znamení základního domácího výcviku Dejzinky a mírně i Elitky. Hovawartí holky si kolem věku 1 roku Dejzinky ujasňovaly své postavení, událo se i pár pranic (Dejzi už si nenechá kontrolovat Elitou misku s krmením a holky jsou krmeny přísně odděleně), ale holky se nakonec mají rády a společně pečlivě hlídají své teritorium. Spí spolu v kotci v nadstandartně vyteplené boudě, Elitka zbožňuje hrátky s Dejzi a nikdy si k nim nenechá ujít příležitost.

V tomto roce jsem chtěla založit ZKO (zaměřenou na specifika výcviku hovawartů) u nás v obci, měli jsme připravený projekt, se starostou domluvený bezplatný pronájem pozemku, ale, bohužel, se nesešlo 10 zájemců o členství.

Dejzi byla předvedena nejen na SVODU,

(foto: www.hovawart.cz)

ale i na několika výstavách - byla vždy VÝBORNÁ 1., Vítězka třídy a získala titul KRAJSKÝ VÍTĚZ. Podrobné výsledky - viz oddíl Výstavy a svody.

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ROK 2012

Konec srpna 2012 - V inzerátu jedné chovatelské stanice u Liberce mi učarovalo odrostlé štěňátko - černá fenečka. A všechny tři generace předků - bez DKK!!! Hned třetí den už byla u nás. (fota - viz oddíl Fotogalerie: Desiree Snow Meadow)

Srpen 2012 - hledáme nové štěňátko po rodičích s minimálně 3 generacemi s DKK 0/0. Byla to docela fuška, ale s pomocí databáze Klubu chovatelů hovawartů, která je velice precizně vedena , jsem nalezla!!! Škoda jen, že není ve všech přehledech zároveň i informace o výsledcích RTG DKK. Skoro jsem se uklikala k smrti , ale podařilo se mi potvrdit moje přesvědčení, že i v ČR lze najít spojení, kde 3 generace předků jsou plně prosti dysplazie.

 Začínám pátrat po solidních chovatelských stanicích hovawartů, pro které je prestiž a renomé chovatelské stanice víc, než peníze v kapse a jsou ochotni nést za své odchovy plnou chovatelskou zodpovědnost i poté, co jejich štěněcí ratolest dospěje. Oslovila jsem se zájmem o štěňátko několik ch.s. - nejvíce na Moravě a Slezsku a takových zodpovědných podle mých představ, je jako šafránu. Ale věřím, že jich, s narůstající konkurencí, bude přibývat.  Určitě bych si vybrala štěňátko u paní chovatelky Martiny Fistungové z Kojetína (ch.s. Moravia Diamond). Bohužel její fenka nezabřezla.

Červenec 2012

 °°° Postřehy a tipy : Odvolání k výsledku vyšetření DKK

Na webových stránkách Hovawart klubu ČR je v oddíle ZDRAVÍ - Vyšetření DKK - zveřejněno Poučení o možnosti odvolání k výsledku vyšetření DKK:

" V případě, že majitel psa nesouhlasí s výsledkem vyhodnocení DKK, může se písemně odvolat podle pokynů uvedených na doručeném vyhodnocení. "

Pokyny najdete na zprávě úplně dole ve dvou řádcích mikropísmen.

Pokud máte závažný důvod k odvolání,  doporučuji podrobně prostudovat dokument zveřejněný na serveru veterinární komory (www.vetkom.cz)

-Vnitřní předpis KVL ČR o postupu při posuzování dysplazie kyčelních kloubů u psů - ddíl V. 

Je třeba vědět, že je nutno se písemně odvolat do 30 dní ode dne doručení zprávy a zaplatit kauci na účet komory veterin. lékařů ve výši 5000 Kč. Odvolatel také musí  počítat s tím, že  bude muset uhradit  nový rtg snímek pro posouzení na DKK na pracovišti zobrazovacích metod kliniky chorob malých zvířat Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně. Nesmí také zapomenout, že v odvolání musí uvést konkrétně proti čemu se odvolává a musí navrhnout rozhodnutí odvolací komise.

.......................................................................................................

 Červen 2012

°°° Postřehy a tipy : Rentgen VAŠEHO psa

Abyste nemuseli trpět obavou ohledně prokázání identity Vašeho pejska při rentgenování na posouzení DKK, doporučuji seznámit se podrobně s dokumentem zveřejněným na serveru veterinární komory (www.vetkom.cz) 

-Vnitřní předpis KVL ČR o postupu při posuzování dysplazie kyčelních kloubů u psů.

V oddíle III. Povinnosti zhotovitele snímku je v části  4. uvedeno:

" Zhotovovat rtg snímek kyčelních kloubů psa v hluboké sedaci nebo v celkovém úplném znecitlivění tak, aby bylo dosaženo dostatečné myorelaxace. Při zhotovování snímku je nutné umístit psa do fixačního zařízení, k jeho pravé pánevní končetině položit obráceně sestavu olověných písmen a číslic pro označení plemene, tetovacího čísla (popř. čísla mikročipu) a strany psa. Tuto sestavu je nutno před položením na kazetu ukázat majiteli psa. "

Toto si ohlídejte a nemusíte tak žít týdny v nejistotě,  zda rentgen, který byl poslán zhotovitelem vyhodnocovateli, je skutečně snímkem  Vašeho pejska. Jak jsem na vlastní kůži zažila a v praxi poté ověřila, o tomto ví málokterý novopečený majitel hovawarta.

.......................................................................................................

Dne 11.5. 2012 jsme byli s Elitkou na povinném rentgenu kyčelních kloubů (kvůli dysplazii)  na doporučeném veterinárním rentgenologickém pracovišti v Opavě.

Elitce byla píchnuta zklidňující injekce, po půl hodině přivezli do čekárny vozík a fenku tam položili. Pak jsme přejeli za dveře do vstupní ordinace, kam jsem nahlásila iniciály a předala průkaz původu. Elitka, protože nebyla ještě plně uspaná a nikdo ji nehlídal (mne to, jako laika, nenapadlo - příště budu chytřejší) s sebou začala hýbat, až z vozíku spadla :o(((.

Poté mne odeslali do čekárny. Po cca čtvrthodině mi veterinář Elitku přivezl na vozíku a přenesl do kufru auta. Následně mi sdělil, že to s kyčelnímí klouby nevypadá dobře. Byla jsem v šoku!!!! ...  Pak mi dal podepsat papír, že fena byla rentgenována (což jsem si až doma uvědomila, že jsem podepisovat neměla, neboť rentgenování jsem vůbec neviděla) a pojala jsem podezření, že jsem viděla rentgen nějakého jiného nemocného psa (a byl to vůbec pes?!...). Zaplatila jsem a odjela, stále v  šoku, domů.

Hned jsem zavolala chovatelce, ing. Štěpánové - Suchomelové co se stalo a ptala se jí na přítomnost majitele psa u rentgenování. Řekla mi, že sama, jako majitelka psa, nikdy přímo u rentgenu nebyla a zamýšlely jsme se nad  právoplatností rentgenování a prokazatelností identity rentgenovaného jedince.

Na stránkách veterinární komory jsem si pročetla postup s odvoláním, protože jsem vůbec neočekávala, že bych něco takového musela podstoupit, domnívala jsem se, že Elitka mít takovou vadu nebude (mimochodem jsem si hovawarta vybrala právě proto, že německý ovčák, kteréžto plemeno mám v srdci také hodně zakořeněno, je více geneticky zatížený na tuto vadu než plemeno hovawart). Vzhledem k tomu, že se u hovawartů DKK už dost let hlídá a eliminuje v chovu, jsem nepředpokládala, že  zrovna u naší fenky po rodičích s RTG výsledkem 0/0 se takováto vada vyskytne. Začala jsem také podrobně studovat výsledky DKK předků Elitky a hledat, po kterých chovných jedincích mohla tuto vadu zdědit.

Po 10 dnech došla oficiální zpráva, že  ELITE Katveri  má, bohužel, druhý stupeň dysplazie obou kyčelních kloubů (C/C). Podle regulí chovu v klubu chovatelů hovawartů to znamená VYŘAZENA Z CHOVU, resp. nemožnost přihlásit se k bonitaci (podmínka pro chov), neboť nesplní jednu z podmínek přihlášky - DKK u feny do stupně max. 1/1.

Nechala jsem Elice udělat kontrolní neoficiální RTG KK a výsledek se, bohužel, potvrdil.

Po nějaké době jsem na stránkách Klubu HW zjistila, že dysplazie kyčelního kloubu, vyřazující z chovu byla zjištěna i u sestry Elite - Emily Katveri: C (0/2).

  

S Elite Katveri, díky genetické vadě kyčlí, končíme, bohužel, jak s výcvikem, tak s výstavami :o(

.........................................................................................................

Dne 1.5.2012 jsme se zúčastnily HOVAWARTÍ ŠKOLKY se Spytě - v nádherném a příjemném areálu kynologického cvičiště vedle přehrady Rozkoš.

Vyzkoušely jsme si i Povahový test, který nás čeká na bonitaci. Všem organizátorům pod vedením paní Katky Macákové vřelý dík!